Harjoitukset

Harjoituksiin tultaessa

• Kengät laitetaan siististi eteisaulassa olevaan kenkähyllyyn
  • Pukuhuoneissa pidetään omat vaatteet siististi eikä levitellä niitä ympäriinsä
  • Älä jätä mitään arvotavaraa pukuhuoneisiin

Harjoitukset

• Huomioithan, että treenivaatteissa ei ole vetoketjuja yms. osia, jotka voivat raapia vastustajaa
  • Kaula-, ranne- ja korvakorut poistetaan ennen harjoitusten alkua
  • Kynnet tulee pitää lyhyinä, jottei niillä vahingoiteta vastustajaa
  • Juomapullo mukaan ja pullossa mieluiten vettä treenijuomana, limsat ja mehut eivät ole treenijuomia

Harjoitusten jälkeen

• Suihkussa käynti (mieluiten jo salilla)
  • Ihon ja hiustenpesu Nizoral- tai Ketokonazol- shampoolla viikottain, jos harjoituksia useammin kuin kerran viikossa ja kuukausittain niillä, joilla harjoitukset kerran viikossa. Pesu ennaltaehkäisee ihosienen tarttumista.
  • Varusteiden pesu kotona

Kilpaileminen ja leirit

Ilmoittautuminen

• Kilpailuihin ilmoittaudutaan aina Suomisportin kautta. Kuhunkin kilpailuun on oma linkkinsä.
    Ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan mahdolliset omavastuut/ruokamaksut, joita seura ei kustanna. Muista ilmoittautua ajoissa! Ilmoittautumisajan umpeuduttua kukin hoitaa itse ilmoittautumismaksut kisajärjestäjälle (seura ei kustanna jälkikäteen tulleita ilmoittaumisia)
  • Kisailmoittautumiset hoitaa Marianne Nurminen: marianne.e.mantyla@gmail.com
  • Leireille kukin hoitaa ilmoittautumiset pääsääntöisesti itse ellei toisin mainita. Pidäthän huoli, että ilmoittaudut ajoissa.

Mitä mukaan kisoihin?

• Painitossut ja -trikoot
  • Seuran edustusasu. Kilpailupaikalla liikutaan seuran varusteissa. Palkintojenjakoon laitetaan myös seura-asu päälle
  • Kilpailu- ja leiripaikalla edustetaan seuraa, joten muistetaan käyttäytyä asiallisesti. Viedään roskat roskiin ja muutenkin pidetään omat tavarat ”kasassa” ettei niitä ole ympäri istumapaikkaa.
  • Medialaitteet pidetään kisojen ajan kassissa (ja muutoinkin, jos valmentaja niin pyytää).
  • Makeisia ja herkkuja ei syödä kisojen aikana. Vaikka omat ottelut olisi oteltu, muistetaan, että kaverilla niitä voi vielä olla, eikä hänestä ole varmastikaan kivaa seurata vierestä, jos toinen herkuttelee.

Kausimaksuun sisältyvät kisat ja leirit

• Kausimaksuun kuuluvat kilpailut ilmoitetaan kausittain. Mahdolliset omavastuuosuudet ja ruokailumaksut maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä (Suomisport), painikoululaisille pyritään järjestämään 2 kisaa/kausi, joiden osanottomaksun seura kustantaa
  • Leirit ovat pääsääntöisesti omakustanteisia, ellei toisin ilmoiteta. Kukin pitää itse huolen, että ilmoittautuu ajoissa leireille
  • Kausimaksuun kuulumattomiin kisoihin ilmoittautuminen tapahtuu niin ikään Suomisportin kautta, jossa ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan osanotto- ja ruokailumaksut

Kulkeminen kisoihin ja leireille

• Kisoihin mennään pääsääntöisesti kimppakyydeillä. Kyytiläiset maksavat kuljettajalle 5-10 € polttoainekulujen kattamiseksi
  • Joihinkin kisoihin voidaan varata yhteiskuljetus. Tällöin sovitaan aina erikseen, tuleeko kyytiläisille tästä kuluja.

Hygienia

Kamppailulajien kiusauksia on aika ajoin kiertävät ihosieni- ja märkärupitartunnat. Uusimpana riesana on tullut syyhy.

Tämän vuoksi on tärkeää pitää huolta hygieniasta ja ennen kaikkea hoitaa mahdollinen tartunta asianmukaisesti.

Ennaltaehkäisy:

• peseytyminen: treenien jälkeen käydään aina heti suihkussa, mieluiten jo treenipaikalla.
  • ihon pesu: vartalo on hyvä pestä ajoittain Nizoral tai Ketokonazol shampoolla. Etenkin kisojen ja leirien jälkeen tämä suositeltavaa. Shampoo poistaa ennaltaehkäisevästi sieni-itöt iholta.
  • harjoitusvarusteet ja pyyhe pestään joka kerta. Painitossut on myös hyvä ottaa kassista tuulettumaan.
  • kynnet: pidetään kynnet lyhyinä
  • omat tarkastukset: vanhempien on hyvä aikaajoin tarkastaa painijan iho ja hiusraja. Sieni ja märkärupi voi usein olla myös hiusrajassa tai hiuspohjassa.
  • ihon hoito: ihosta kannattaa pitää huolta ja rasvata sitä, etenkin jos on taipumusta atooppiseen ihottumaan. Taudit tarttuvat herkemmin rikkinäiseen ihoon.

Hoito:

Jos kaikesta huolimatta jokin näistä pääsee iskemään iholle, niin alla hoito-ohjeet.

Ihosieni

Märkärupi

Syyhy

Painipuolella suositellaan kaikkiin näihin vitsauksiin suunkautta otettava lääkekuuri. Voiteilla nopeutetaan iho-oireiden häviämistä, mutta useinkaan sillä ei saada koko ongelmaa poistumaan.

Kontaktia toisten kanssa tulee välttää, kunnes lääkekuuri on nautittu ja iho-oireet hävinneet. Tartunnoista on hyvä aina ilmoittaa valmentajalle, niin osataan seurata ja infota muita painijoita sekä tehdä tehostettu siivous salilla.